Strategische winkelinrichting

voor optimale klantbeleving

Winkels en speciaalzaken zijn essentieel voor optimale klantbeleving. Het is een gegeven dat de toenemende groei van e-commerce grote impact heeft op de omzet van verschillende branches. Toch zal het belang van fysieke shoplocaties van waarde blijven voor de Nederlandse consument. Hierbij heeft een aantrekkelijke winkelinrichting veel toegevoegde waarde.

De meerwaarde van een mooie winkelinrichting ligt hier voor de hand. Het winkelpand is immers het visitekaartje van een bedrijf of merk. Klanten moeten verleid worden om binnen te stappen en zich meteen thuis voelen. De aankleding en inrichting van een winkel heeft invloed op de klantbeleving en is daarom een belangrijke factor voor het success van uw merk. Hierdoor hebben bedrijven en eigenaren veel mogelijkheden om met kleuren, meubels, verlichting en eenheid een krachtige boodschap uit te stralen. Ook kleine details zijn relevant en moeten niet over het hoofd worden gezien. Letterlijk elke vierkante meter telt en moet aansluiten op het geheel. Gelukkig is Voskuilen een ervaren interieurbouwer en is er altijd aandacht voor elk detail.

 

Kleur en Design

Elk pand in de gemiddelde winkelstraat heeft een andere uitstraling. De donkere vloer van de speciaalzaak met maatpakken geeft een andere sfeer dan de witte muren van die ene schoenenwinkel op de hoek. De een is niet beter dan de ander: het gaat erom wat een merk of winkel wil uitstralen. Dat donkere hout van de maatpakken-winkel dient iets ouderwets and stijlvols uit te stralen, terwijl de felle belichting en de witte kleuren van de schoenenwinkel hip en modern moeten zijn. De doelgroep van de producten staat hierbij centraal. De kleuren en het ontwerp dienen de zintuigen te prikkelen. Hoe de producten gepresenteerd zijn, dat heeft uiteindelijk invloed op het succes van een merk.

Eenheid en matchende kleuren zijn voor de meeste winkels het beste geschikt. Zolang een pand geen rommelige antiekzaak of gezellige kringloopwinkel behuisd, is het gewenst om voor matchende kleuren te gaan. Dit is te vergelijken met de indeling van een woonkamer: de kleuren horen overeen te komen, het interieur dient op elkaar afgestemd te zijn. Zo zijn meubelzaken vaak aangekleed met lichte kleuren en met veel openheid. Hierdoor kunnen klanten een nieuwe bank of een dinertafel in een neutrale omgeving beschouwen. De stoffen bekleding op de vloer kan het beste grijs of een vergelijkbare kleur hebben. Slijterijen zijn hier een mooi tegenvoorbeeld van: de stellages en wijnrekken zijn hier vaak van donker hout, alsof de flessen liquor en drank zo uit een ouderwetse kelder komen. Voskuilen beschikt over de beste vakmensen en heeft een eigen ontwerpstudio, waar we meubels zelf met de hand maken.

Het ontwerp van het winkelinterieur heeft meer invloed op consumenten dan dat we doen denken. Neem bijvoorbeeld de indeling van bekende fastfoodketens. Volgens marktonderzoekers wordt in deze branche effectief gebruik gemaakt van interieurindeling. Interactieve beeldschermen met de nieuwste – en vaak duurdere – producten staan op strategische plekken in de restaurants gepositioneerd. Dit is een slimme manier om de keuzes van klanten te beïnvloeden. Het interieur van grote fastfoodketens als bijvoorbeeld McDonalds stond voorheen niet bepaald bekend als aantrekkelijk: er zijn zelfs onderzoekers die beweren dat dit met opzet was, om te voorkomen dat uitgegeten klanten bleven hangen. Het huidige design van de restaurants laten opnieuw zien dat het gebruik van licht hout een uitstekende keuze is.

Indeling

Een goed interieur en een strategische indeling zorgen ervoor dat uw klanten blijven hangen. Zoals gezegd, moet een winkel fijn en vertrouwd aanvoelen. Een plek waar het beslismoment van een aankoop rustig kan worden overwogen. Vanzelfsprekend is het strategisch plaatsen van producten en het assortiment een kunst opzich. Het opstellen van meubilair heeft ook meerwaarde. De entree van uw winkel of pand moet de klant naar binnen trekken. En een looppad door de winkel geeft de kans om bepaalde producten aan te prijzen. Denk aan de bekende looproute in de panden van Ikea. Voor sommigen is het een beleving op zich, anderen weten niet hoe snel ze de afsnijroutes uit hun hoofd moeten leren. Toch zitten er goed uitgedachte tactieken achter de route: het is een prettige beleving en de klant krijgt alles te zien. Geld uitgeven voelt door de beleving niet als iets negatiefs.

Wat we steeds meer terug zien in de moderne winkels, zijn koffiehoeken of soms zelfs kleine bars met alcoholistische drankjes. De voordelen van dit soort versnaperingen liggen voor de hand. Het maakt de stap om een winkel binnen te lopen makkelijker en toegankelijker. Dit betekent niet dat de koffiehoek of de bar vlak naast de entree moeten zitten. Een winkel moet immers niet te druk ogen om klanten af te schrikken. Wat uw wens ook is, Voskuilen denkt met uw wensen mee.

Details

The devil is in the details. Of het voordeel in dit geval. De sterkste merken komen tot stand door subtiele details. Achtergrondmuziek, verlichting, merk-design: het is zomaar een greep uit de mogelijkheden die winkelpanden kunnen doen opbloeien. Het brengt een merk tot leven en laat positieve herinneringen achter bij de klant. Wist u dat Starbucks medewerkers de namen van klanten bewust verkeerd opschrijven? Dit vinden we hilarisch: we delen maar wat graag op wat voor gekke manier onze naam misspelt werd. Snel delen op Instagram of Twitter en vooral op de buurtbarbecue vertellen. Om vervolgens eraan toe te voegen dat de koffie bij Starbucks heerlijk was. Het is een tactiek die werkt. Overigens is dit geen direct advies voor u als winkeleigenaar. Namen verkeerd spellen pakt niet altijd positief uit. De moraal van het verhaal is dat details subtiel kunnen worden ingezet om uw merk in de gedachten van de klant achter te laten. Reclame zit ‘m namelijk niet alleen in de uithangborden in de winkelstraat, maar ook in het verhaal van de klanten!

Op wat voor manier u ook van plan bent uw winkel in te richten, Voskuilen beschikt over een goede dosis vakmanschap en ambacht om u verder te helpen. De afgelopen jaren hebben we het interieur van meerdere winkels mogen ontwerpen, deze zijn te zien op de pagina Projecten. Stoffering, raambekleding, verlichting en plafonds: we zijn van alle markten thuis. Benieuwd wat we voor elkaar kunnen betekenen? Neem gerust contact op!